Cant get engine in lc4

Discussion in 'Thumpers' started by metrakit, Dec 14, 2012.

  1. metrakit

    metrakit Adventurer

    Joined:
    Dec 14, 2012
    Oddometer:
    30
    Hi.

    Kinda new in here, but today I have bought a new bike. Its a 1998 KTM 625 frame, with a 2004 KTM 640 engine,forks and plastic.

    I bought it in pieces, so I have something to do in the winter period.. (I live in Norway,un-isolated garage, at -25c.. nice life)


    The thing is, this is my garage-weekend, and after getting done with my RS250, i wanted to get the LC4 engine in the KTM frame...

    I could not get it in. No chance. It got hydralic clutch,the engine is grey, and it says "motorex" on it (just to give a clue on what engine it is) It also got a balance-shaft.
    - The frame is a 1998 with a filter in the bottom.
    The frame, and standard engine it was delivered with was with a balance-shaft. Thats what the workshop manuel says anyhow. And I thought this would work, because both had balance-shafts, and both have filters in the botom, and both are LC4.



    Is there a special how-to get the Lc4 engine in? Up-side down, no cylinder mounted, cut the frame up, and weld it together? Jeez. Im tired. haha.

    Please help?
    #1
  2. dentvet

    dentvet Long timer

    Joined:
    Aug 4, 2008
    Oddometer:
    1,435
    Location:
    hunt country virginia
    What is your 98 frame? 620 sc? sx didnt have the spin on filter on the frame. 625 not made in 98. no matter....

    I remember the engine only going in from one side and not the other, maybe the left.

    It will be tight but it should work. Use the kickstart lever as a handle as you jiggle it in or get some help as the motor is what, 80 pounds (36 kilos)? Obviously easier if the head is removed.
    #2
  3. StevenD

    StevenD Hmmmm, dirt!

    Joined:
    Aug 3, 2005
    Oddometer:
    1,272
    Location:
    Holland, Amserdammed
    its easyer to put the engine on the side and lift the frame around it on your bench.
    It should fit if it had the balancer! Just a very tight fit that will only go in some certain way :)
    #3
  4. metrakit

    metrakit Adventurer

    Joined:
    Dec 14, 2012
    Oddometer:
    30
    Oh, im sorry, I could have said that im from europe - Norway.

    I got papers from the frame, and its a KTM 625, date stamped, 21.04 1998. KTM 4T-EGS. VBKGSL400WM is frame nr.
    Dont know anything, due the papers are in german, and I dont know a sh*t german ;p


    Any ideas? Gonna try again soon :)

    Take the head off is too much work for my part.. Dont have the time - Gotta drink tonight! :) haha
    #4
  5. laramie LC4

    laramie LC4 crash test dummy!

    Joined:
    Sep 19, 2004
    Oddometer:
    2,574
    Location:
    Tucson, Az
    dont know if this will help but here is my engine removal post...LINK

    laramie :beer
    #5
  6. metrakit

    metrakit Adventurer

    Joined:
    Dec 14, 2012
    Oddometer:
    30
    Haha, ive seen it, 4times now. We got the engine out 12 weeks ago, after a couple of beers.. One thing is getting it out, another thing is getting it in..

    But anyhow, thank you for linking it anyway! Nice tutorial..
    #6
  7. metrakit

    metrakit Adventurer

    Joined:
    Dec 14, 2012
    Oddometer:
    30
    Thanks guys. this was really not that hard. I was in the garage for 10h last night, so maybe i got too tired, and too stupid. Got the engine vertical in, and then turned.. Problemo solved.

    Now, I just feel stupid! haha.
    #7
  8. Tosh Togo

    Tosh Togo Long timer

    Joined:
    Nov 21, 2010
    Oddometer:
    1,594
    Nope... some engines are just a real pain to weasel back into place. :eek1
    #8
  9. Droptarotter

    Droptarotter Long timer

    Joined:
    Jul 11, 2007
    Oddometer:
    1,484
    Location:
    Cloverdale,BC
    Too much cold weather and too much beer could throw any body off..........just glad you got it installed and another 640 will come back to life!!

    Cheers
    #9